آینده ی دیجیتال مارکتینگ در ایران چه خواهد بود؟

آینده ی دیجیتال مارکتینگ در ایران چه خواهد بود؟
یکی از عواملی که باعث شده است دیجیتال مارکتینگ و خدمات مرتبط با آن در ایران گسترش خوبی داشته باشد؛ دسترسی کاربران مختلف به اینترنت و حضور آنها در این فضا است. تحقیقات مختلفی در زمینه دیجیتال مارکتینگ انجام شده است و محققان به این نتیجه رسیدهاند که؛ هر سال هزاران وب سایت مختلف ایجاد میشود و سرمایه گذاریهای بزرگی در زمینه دیجیتال مارکتینگ اتفاق میافتد. جالب است بدانید که علاقه افراد به این حوزه روز به روز بیشتر میشود.
شرکتها، سازمانها و سایر افراد در تلاش هستند تا از طریق دانشی که در این زمینه وجود دارد؛ اطلاعات خود را بیشتر کرده و از آن در زمینهای که مشغول به فعالیت هستند، استفاده کنند. بهطور کلی میتوان گفت که آینده دیجیتال مارکتینگ در ایران خوب است و در حال حاضر مسیر رو به پیشرفتی دارد. جهان امروزه به گونهای شده است که تقریباً انتظار دارد هر شرکت، موسسه یا مجموعهای در جریان کار خود از ایمیل، فضای اجتماعی (تلگرام، اینستاگرام)، اس ام اس، تلفن همراه، تبلیغات، بیلبورد و … استفاده کند.
از این به بعد همهی هزینهها برای دیجیتال مارکتینگه.
دوران داغ خرج کردن برای دیجیتال مارکتینگ آغاز شده است. در این دوران یک الگوی ساده، جایگزین متدهای توسعه استارتاپها شده است. در حالی که خیلی از استارتاپیها دنبال آناند که (مثلا بر اساس استارتاپ ناب) اول ایده را ارزیابی کنند، مشتریان اولیه را پیدا کنند، مسئله problem-product fit را حل کرده و بعد دنبال حل product-market fit باشند و سپس هر جا که نشد بچرخند (Pivot) و حواسشان به مشتری باشد تا بتوانند یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاسپذیر ساخته و بعد با جذب آرام آرام سرمایه رشد کنند، تیمهای دیگری دنبال الگوی سادهتر ولی پرخرجتری رفتند: یک مدل کسب و کار موفق در سطح جهانی را پیدا کن (ترجیحا با استراتژی اقیانوس آبی و یا در یک اقیانوس قرمز با استراتژی تمرکز بر بازار گوشهای niche market)، یک سرمایه بزرگ جذب کن (بخشی برای زیرساخت و بخش عمدهتری برای بازاریابی)، حمله کن و خون به پا کن.
سرمایهگذران به مدل اول raise as you go و به مدل دوم go big or go home هم میگویند و شاید عجیب هم نیست که اخیراً ذائقه سرمایهگذاران جدی در اکوسیستم ایران به سمت مدل دوم گرایش پیدا کرده است.
چگونه برای مارکتینگ خرج و چطور آن را ارزیابی میکنید؟
یکی از مهمترین فرقهایی که گرگها و عقابها دارند در رویکرد ارزیابی عملکرد فعالیتهای مارکتینگ آنهاست. این هم مقدمه را گفتم تا به این فرق اساسی برسم.
فرض کنید شما به عنوان مدیر مارکتینگ یک استارتاپ به این نتیجه برسید که به ازای هر ۱۰۰۰ تومان خرج کردن در تبلیغات بنری بازگشت سرمایه (با یک سنجه مالی یا غیرمالی) بسیار کمتری نسبت به ۱۰۰۰ تومان هزینه در تولید محتوی داشتهاید. چه تصمیمی میگیرید؟ آیا بودجه بخش تبلیغات بنری را قطع و آن را به تولید محتوا اختصاص میدهید؟ جواب شما بستگی به این دارد که در دسته عقابها باشید یا گرگها.
واقعیت این است که گرگها در هر صورتی بودجه تبلیغات را ادامه داده و یا حتی ممکن است آن را چند برابر کنند تا با پول کارآیی پایین را جبران کنند. برای آنها صرف حضور، دیدهشدن و احیانا نباختن آن کانال به یک استراتژی درست از طرف رقیب کافیست تا عملکرد آن کانال یا فعالیتهای انجام شده در آن را مثبت ارزیابی کرده و بر اساس آن تصمیمگیری کنند. ولی اگر شما یک عقاب باشید تقریبا بدیهیست که همه یا بخشی از بودجه تبلیغات را به سمت تولید محتوی سرازیر کنید. چون آنچه برای شما مهم است بازگشت سرمایه (ROI) است. یک عقاب به دنبال بهینهسازی کانالهاست (پایش از دور، تمرکز، حمله و بازگشت بیسروصدا) و یک گرگ به دنبال بیشینهسازی حضور (حضور پرسروصدا و مدام، حمله همهجانبه، جنگ با رقبا و خون به پا کردن).
با توجه به مطالب فوق و تساهل در قبول برخی پیشفرضها، دستهبندیها و تعاریف شاهد دو عارضه (یکی خوب و یکی بد) هستیم که از چندی پیش شروع شده و در آینده پررنگتر هم خواهد شد.
موانع سر راه دیجیتال مارکتینگ
در راه پیشرفت دیجیتال مارکتینگ، موانع بسیاری موجود هستند. یکی از این موانع که تأثیر بسیار زیادی دارد ولی امروزه در حال از بین رفتن می باشد، مدیریت ناکافی برای خریدهای اینترنتی است. سیستم کاری دیجیتال مارکتینگ نیز از دیگر موانع می باشد چرا که برای اینکه بازاریابی دیجیتال همگانی شود، نیاز به یک سیستم بسیار قوی احساس می شود. مانع آخر کمبود منابع است. چرا که با افزایش تقاضا از دیجیتال مارکتینگ منابع نیز باید بیشتر شوند.
روی آوردن تمامی شرکت های موفق به دیجیتال مارکتینگ در سال های آینده
با پیشرفت بازاریابی دیجیتال و روی آوردن بیشتر مردم به خریدهای اینترنتی و اعتماد کردن به بازاریابی دیجیتال، شرکت های بزرگ کم کم متوجه این قضیه می شوند که اگر قصد دارند همچنان با رقبای خود به رقابت بپردازند، باید خود را با دیجیتال مارکتینگ همگام کنند و به همین دلیل همه آن ها به بازاریابی دیجیتال روی می آورند. هر چه شرکت های بزرگتری به بازاریابی اینترنتی روی بیاورند، دیجیتال مارکتینگ نیز بیشتر از قبل پیشرفت می کند و هر چه این بازاریابی بیشتر پیشرفت کند، باز هم شرکت های بزرگتری به آن روی می آورند و پیش بینی می شود در سال های آینده تقریباً تمامی شرکت های بزرگ و کوچک تبلیغات خود را از این طریق انجام دهند.
پیشرفت بازاریابی دیجیتال در ایران در ۵ سال آینده
یکی از پیش بینی هایی که امکان به واقعیت تبدیل شدنش بسیار زیاد است، پیشرفت فوق العاده زیاد بازاریابی اینترنتی در ایران در سال های آینده است، همان طور که می دانید ایران جزء کشوری است که بیشترین آمار فعالیت در فضای مجازی را داراست و همین فعالیت باعث شده است بیشتر مردم ایران حداقل عضو یکی از شبکه های اجتماعی باشند. تعداد کاربران ایرانی بسیار زیاد شبکه های اجتماعی این اجازه را به شرکت های تبلیغاتی می دهد که فضای کاری خود را به این سمت و سو تغییر دهند. امروزه بسیاری از شرکت های ایرانی به بازاریابی دیجیتال روی آورده اند و شرکت های بزرگ نیز برای این که از رقبای خارجی و داخلی خود عقب نمانند، به زودی و حداکثر در ۵ سال آینده به بازاریابی اینترنتی و دیجیتال روی خواهند آورد.
ایمیل مارکتینگ و نقش آن در دیجیتال مارکتینگ ایران
ر سالهای اخیر یکی از مواردی که توجه افراد زیادی را به سمت خود جلب کرده «ایمیل مارکتینگ» است. تا چند سال گذشته کسب و کارها ارزش زیادی برای ایمیل مارکتینگ قائل نبودند اما؛ با گذشت زمان و یادگیری استراتژیهای جدید، جایگاه ایمیل مارکتینگ تغییرات زیادی کرد. امروزه یکی از اساسیترین روشهایی که در بازاریابی از آن استفاده میشود ایمیل مارکتینگ است. یکی دیگر از تغییراتی که در سالهای اخیر با آن مواجه هستیم، تغییرات مرتبط با حوزه سئو است. تا چند سال پیش کسب و کارها و سایر افراد به دنبال زیبایی سایت خود، انتخاب طرحها و تمهای مختلف بودند اما؛ اخیراً توجه آنها به سمت موتورهای جست و جو کشیده شده است. شرکتها در تلاش هستند تا وب سایتشان رتبه بهتری در گوگل پیدا کند. جایگاه بالا در گوگل میتواند افراد زیادی را با سایت و کسب و کار شما آشنا کند. برای این امر میتوانید روی سئو وب سایتتان سرمایه گذاری کنید.
درباره آکادمی تراشه
تیم تولید محتوا آکادمی تراشه به منظور بهبود در امر پشتیبانی آنلاین هنرجویان دوره های مختلف ایجاد شد
نوشتههای بیشتر از آکادمی تراشه
دیدگاهتان را بنویسید