حسابداری

حسابداری مالیاتی

در کشور ما ایران از یک برحه زمانی، حسابداری به عنوان یک علم کاربردی برای تمام کسب و کارها شناخته شد. با گذشت سالها کسب و کار های کوچک وحتی مغازه داره ها به فکر استفاده از خدمات حسابداری و تاثیر آن افتادند.

حسابداری در کسب و کارهای مختلف به عنوان امری تخصصی شناخته می شود؛ و در کسب های بزرگ حتی یک تیم بزرگ حسابداری وجود دارد که هرکدام بخشی از فرایندها و امور مالی را پیگیری می کنند، به عنوان مثال یک حسابدار امور مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان رسیدگی، و دیگری حسابداری مالیاتی را پیگیری می کند.

ما در این مقاله به یکی از زیرشاخه های مهم حسابداری و حسابداری مالیاتی پرداختیم. تا پایان ای مقاله هر آنچه باید در مورد حسابداری مالیاتی(tax accunting) بدانیم، بازگو می کنیم.

حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی صرفا تخصص متمرکز در علم حسابداری نیست. یک حسابدار مالیاتی ماهرباید دانش  کافی روی مسئله مالیات و همچنین قوانینی که در این زمینه در کشور وضع می‌شود، داشته باشد. اگرمایل به انتخاب فردی متخصص در زمینه مالیات هستید، باید دانش و مهارتش را در این زمینه مورد ارزیابی قرار دهید. توصیه متخصصان در این زمینه این است که سعی کنید امور مرتبط با حسابداری مالیاتی شرکت خود را تحت هیچ شرایطی در اختیار کارشناسان کم تجربه قرار ندهید. به این دلیل که مالیات قسمت مهمی از هزینه‌های شرکت شما را در پایان هر سال مالی تشکیل می‌دهد. کوچک‌ترین سهل‌انگاری و بی‌تجربگی در این زمینه به قیمت از دست دادن سرمایه شرکت تمام می‌شود. بنابراین لازم است که حتما از افراد با تجربه و مجرب، که در این حرقه ماهرند ،استفاده کنید.

انتخاب حسابدار مالیاتی

حسابدار مالیاتی باید دانش و تجربه کافی در علم حسابداری و مبحث های مالیات داشته باشد. در اهمیت این جایگاه شغلی می‌توان این گونه بیان کرد که این فرد در نقش محافظ سرمایه‌های یک شرکت عمل می‌کند. هرچند مالیات به‌عنوان تکلیف اجتماعی تمام کسب‌وکارها به شمار می‌رود؛ اما پیدا است که تلاش عموم سازمان‌ها و شرکت‌ها برای جلوگیری از پرداخت مالیات اضافی است.  علاوه بر ان بی‌انضباطی مالیاتی، گرفتاری‌های حقوقی زیادی را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند و در برخی موارد سال‌ها گریبان‌گیر آن‌ها می‌شود. 
درگیری‌های حقوقی مالیاتی از جمله موضوعاتی هستند که تمام مدیران کسب و کارها از آن‌ها فراری هستند. برای دستیابی به این مسئله نیز چاره‌ای جز استفاده از حسابداری مالیاتی وجود ندارد. برای  همین  وظایف حسابدار مالیاتی را در یک شرکت فارغ از حجم و اندازه آن می‌توان به‌این صورت  خلاصه نمود:

  • تهیه و تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی در موعد مقرر
  • تهیه و تنظیم اظهارنامه‌های مالیات بر ارزش افزوده در سررسید مشخص
  • پیگیری امور مرتبط با مالیات بر درآمد کارکنان شرکت
  • تهیه و تنظیم گزارش‌های فصلی از شرایط مالیاتی شرکت و ارائه به مدیران
  • تهیه و تنظیم دفاتر کل، روزنامه و سایر دفاتر قانونی شرکت
  • تهیه و تنظیم اظهارنامه عملکرد
  • اطلاع‌رسانی قواعد و قوانین مالیاتی به منظور هماهنگ‌سازی فرآیندها در شرکت
  • پیگیری مشکلات مالیاتی شرکت‌ها در تعامل با سایر سازمان‌ها
  • پیگیری حقوقی دعاوی مالیاتی شرکت‌ها

نکته مهم در خصوص مورد آخر از وظایف حسابدار مالیاتی این است که در کنار دانش حسابداری و مالیات، نیاز به آشنایی با مسائل حقوقی و قوانین در حوزه نیز وجود دارد. البته این مورد کاملا بستگی به اشخاص دارد. اگر بتوانید رسیدگی به امور مالیاتی شرکت خود را در اختیار فردی قرار دهید که تسلط کافی بر مسائل حقوقی نیز داشته باشد، موفقیت بزرگی را برای خود و مجموعه‌تان رقم زده‌اید.

 

هدف و نقش حسابداری مالیاتی

هر بخشی از یک سازمان که جریان نقدینگی در آن وجود دارد، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم روی مالیات اثرگذار است. پس وقتی صحبت از حسابداری مالیاتی به میشود، به خودی خود  نیروهای حسابدار مالیاتی با تمام بخش‌های شرکت می‌افتد.

هر وجه نقد یا غیرنقدی که وارد یک سازمان یا از آن خارج می‌شود، باید تحت نظارت حسابدارهای  مالیاتی آن مجموعه قرار داشته باشد. هرگونه مراوده مالی با سایر سازمان‌ها و شرکت‌هاهم  در این مسئله متمایز نیست و باید حتما در تحت نظر باشد. 

بیشتر بخوانید:

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط