زمانی که بخواهیم داستان شکل گیری دراپ باکس و تبدیل آن از یک استارت آپ هوشمندانه به برندی چند میلیارد دلاری را روایت کنیم، شاید بد نباشد پیش از هر چیز نامی از استیو جابز ببریم. جابزی که حاضر نشد گوشه ای از سرمایه شرکت اپل ارزشمندش را در اختیار مهندسی جوان به نام «درو هوستون» بگذارد. هر چند اگر اپل ایده ذخیره و به اشتراک گذاری فایل ها و داده ها در فضای مجازی را از آن خود می کرد، هرگز استارت آپی به نام دراپ باکس کلید نمی خورد و درو هوستون به جای لوگوی باکس آبی رنگ، احتمالا مجبور می شد از طرح یک جعبه سیب گاززده استفاده کند. با این وجود، یک بار از نزدیک استیو جابز را ملاقات کردند و از او یک «نه» قاطعانه شنیدن، برای ورود درو هوستون و همکار ایرانی اش، آرش فردوسی، به سیلیکون ولی کافی بود.

[highlight color=”gray”] ایده ای که به اپل فروخته نشد[/highlight]

در سال ۲۰۰۹ وقتی دو فارغ التحصیل رشته مهندسی از دانشگاه ام.آی.تی وارد دفتر استیو جابز شدند و تنها چند دقیقه فرصت داشتند تا ایده اصلی خود که یک سرویس دیجیتال ذخیره سازی اطلاعات بود را مطرح کنند. جابز در پایان حرف های درو و آرش تنها یک پیشنهاد داشت: ایده را به اپل بفروشید! و دو جوان بلند پرواز که به دنبال راه اندازی شرکتی مستقل بودند و به حامی مالی احتیاج داشتند، حاضر نشدند نوزادشان را طاق بزنند، از مبلغ پیشنهادی نه رقمی صرف نظر کردند و راه خودشان را در پیش گرفتند. جابز به آنها گوشزد کرد که دست روی ایده ای گذاشته اند، که از توانشان خارج است و به آن گفت: «شما هرگز یک برند خلق نخواهید کرد، در بهترین حالت قابلیتی اضافه شده به یک برند خواهید شد.»

[highlight color=”gray”]تب فراگیر دراپ باکس[/highlight]

این روزها دراپ باکس دیگر نه تنها یک استارت آپ، که یک برند در فضای وب شناخته می شود. با یک دانلود ساده روی وسایل الکترونیکی کاربران جا خوش می کند و حتی اگر ۲ گیگابایت برای ذخیره اطلاعاتشان ناکافی به نظر برسد، در ازای حق شارژ ۲۰ دلاری، ۱۰۰ گیگ دیگر به آنها فضا می دهد. استارت آپی که با سرمایه ۱۵ هزار دلاری، یک آپارتمان کوچک و یک مک بوک کارش را شروع کرد، در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که ۴۰۰ کاربر فعال دارد. تب دراپ باکس آنچنان فضای مجازی را پر کرد که ماکروسافت در یک همکاری مشترک با این شرکت، اپلیکیشن های ماکروسافت آفیس در سیستم عامل های ویندوز، اندروید و آی.او.اس را با دراپ باکس ادغام کرد. ارزش دراپ باکس طبق تخمین های وب سایت تک کرانچ و بیزنس اینسایدر، بین ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار برآورده شده است، اما محبوبیتی که این حافظه مجازی در میان کاربرانش پیدا کرده، نشان ارزش عمیق تری میان فعالان شبکه است.

[highlight color=”yellow”]منبع: هفته نامه شنبه مگ[/highlight]

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *