همیشه کسانی هستند که دوست دارند بیشتر از دیگران بدانند یا آگاهی داشته باشند، گویی تفریحشان با دیگران فرق میکند و تمام انگیزه شان یادگیری آن چیزیست که روزها و شب ها برایش بیدار میمانند.نکات کاربردی ورد یکی از این یادگیری هاست
۱- با فشار دادن کلیدهای Shift+Alt+D تاریخ روز درج می شود.
۲- برای جابجا و عوض کردن جای منوها در ورد از این طریق عمل میکنیم.
بر روی قسمتی از پنجره ورد کلیک راست کرده و در انتها گزینهCustomize ، سربرگ Commands و در پایین گزینه Rearrange Commands را انتخاب کرده تا پنجره آن باز شود، سپس در بالای این پنجره سوئیچ Toolbar را انتخاب و از منوی کرکره ای روبروی آن گزینه Menu Bar را جستجو کرده و کلیک می کنیم. Move up و Move حالا تمام گزینه های منو نمایش داده می شود و می توان با دکمه های down مکان آنها را در نوار منوی بالای ورد جابجا کرد.نکات کاربردی ورد
۳- در صورت اینکه برنامه ورد غلط املایی در سند پیدا کند شما می توانید با گرفتن کلیدهای
Alt + F7 لیست لغات ارائه شده در فرهنگ غلط یاب ورد باز شده و لغاتی جهت تصحیح ارائه می کند.
اگر کلید F یعنی کلیدی که با روشن و خاموش کردن آن کلیدهای عملکرد کلیدهای دو کاره عوض میشود را بزنید با فشار دادن دو کلید بالا عملکرد به این صورت است که متن را تا جایی که تایپ شده بدون اینکه کلید Enter را زده با شیم آن را پاک می کند، چه اینکه یک کلمه تایپ و اینتر زده باشیم و یا اینکه چند صفحه مدام تایپ و سپس کلید اینتر را زده باشیم.
۴- اگر شما لغت یا متنی را تایپ کنید و اندازه نوع خط یا فونت، رنگ و تغییرات دیگر در آن ایجاد نمایید و بخواهید دوباره متن را به حالت اول یعنی بدون تغییرات در آورید، بعد از انتخاب آن کلیدهای ترکیبی Ctrl+Spacebar را فشار دهید تا متن به حالت اول خود برگردد.
این کار حتی بعد از ذخیره کردن و بستن برنامه ورد و رجوع به آن بعد از مدتی نیز امکان پذیر است.
۵- برای اینکه خط جدیدی را شروع کنید بدون آنکه یک پاراگراف جدید بوجود آید کلیدهای Shift + Enter را فشار دهید.
۶- برای دیدن مترادفهای یک لغت (البته بطور پیش فرض فقط زبان انگلیسی است) با انتخاب لغت و فشردن کلیدهای Shift + F7 پنل Research در سمت راست برنامه باز شده و می¬توانید لغات مترادف مربوط به لغت انتخابی شما را نشان دهد.
۷- برای درج پاورقی و انتهانویسی کلیدهای Alt+Ctrl+F یا Alt+Ctrl+E را فشار دهید.نکات کاربردی ورد
۸- برای درج Comment بر روی حرف، کلمه، یا جمله (های) مورد نظر آنها را انتخاب و سپس کلیدهای Alt+Ctrl+M را فشار داده و Comment را می نویسیم.
۹- برای برداشتن دکمه ها از Menu Bar، کلید Alt را نگه داشته و با ماوس دکمه دلخواه را به داخل پنجره سند بکشید.
۱۰- برای اینکه متنی را به حالت اندیس بالا و یا اندیس پایین ببرید، متن را انتخاب کنید و کلیدهای Ctrl + Plus Sign یا Ctrl + Equal Sign ( کنترل و علامت جمع یا مساوی در ردیف بالا) را فشار دهید.
۱۱- برای رفتن به اول سند کلیدهای Ctrl + Home و برای رفتن به آخر سند کلیدهای Ctrl + End را فشار دهید.
۱۲- اگر بر روی کلمه Page در نوار وضعیت دو بار کلیک نمائید می¬توانید، سربرگ Go to از پنجره Find and Replace را در اختیار داشته باشید.
۱۳ – برای بزرگ و کوچک کردن فونت می توانیم کلمه یا کلمه های مورد نظر را انتخاب کرده و سپس با کلیدهای[+ Ctrl فونت را بزرک کرده و با کلیدهای ]+Ctrl فونت را کوچک کنید.
۱۴- در منوی۱ FORMAT/FONT/SUBSCRIP می توانیم اندیس پایین بذاریم
اغلب کسانی که از نرم افزار word برای نوشتن مقالات و کتاب های خود استفاده می کنند در پایان کار فهرست مطالب را به صورت دستی درج می کنند. رضا جوالچی : تمام مقاله ها و کتاب هایی که برای انتشار به صورت رسمی یا غیررسمی آماده می شوند، دارای فهرست مطالب هستند. یک فهرست شامل عنوان بخش ها، فصل ها و زیرعنوان ها است که شماره صفحه های ارجاع آنها در جلوی هر عنوان درج شده است.
اغلب کسانی که از نرم افزار word برای نوشتن مقالات و کتاب های خود استفاده می کنند در پایان کار فهرست مطالب را به صورت دستی درج می کنند. درج کردن فهرست به صورت دستی این اشکال را دارد که اگر به هر دلیلی مثل تغییر اندازه قلم، تغییر محل فصل ها و… متون جابه جا شوند، فهرست مطالب به روز نشده و کاربر باید مجدد اقدام به درج فهرست کند که این کار وقت زیادی را از کاربر تلف می کند مخصوصا اگر تعداد صفحه های مطلب تهیه شده زیاد باشد.
یکی از قابلیت های برنامه word ایجاد فهرست خودکار است. این قابلیت به نام tables of contents یا toc در word قرار داده شده است. word به راحتی می تواند از عنوان های سند فهرست تهیه کرده و به همراه شماره صفحه در محلی که می خواهید، قرار دهد. این فهرست همیشه قابل به روزرسانی است. tables of contents می تواند فهرست را بر اساس عنوان های یک سند ایجاد کند. این نکته را در نظر داشته باشید که word می تواند تا ۹ عنوان و زیرعنوان را پشتیبانی کند. نکات کاربردی ورد
پس ابتدا باید عناوین و زیرعناوین سند را با استفاده از سبک ها heading 1 تا heading 9 قالب بندی کنید.نکات کاربردی ورد
برای این کار اشاره گر را در عنوان مورد نظر قرار داده و روی دکمه style در نوار ابزار قالب بندی کلیک کنید و بسته به سطح عنوان یکی از سبک های heading 1 تا heading 9 را انتخاب کنید. نکات کاربردی ورد
بعد از عنوان بندی سند برای آنکه فهرست محتویات در اولین صفحه سند قرار گیرد باید یک صفحه خالی در بالای تمام صفحه ها ایجاد کنید. برای این حرکت به اولین صفحه سند رفته و با زدن کلید ctrl + enter یک صفحه خالی درج کنید.
حالا به ابتدای صفحه خالی جدید بروید بعد از این مرحله منوی insert را باز کرده و بعد از قرار دادن اشاره گر روی گزینه reference فرمان index and tables را انتخاب کنید و در کادری که باز می شود سربرگ tables of contents را فعال کنید.نکات کاربردی ورد
این کادر دو ناحیه preview دارد، بخش print preview پیش نمایش فهرست مطالب برای چاپ است و کادر web preview پیش نمایش فهرست مطالب برای صفحه های وب. فعال بودن گزینه show page numbers باعث درج شماره صفحه ها در فهرست می شود. علامت داشتن گزینه right align page numbers شماره ها را در مقابل فهرست ها قرار می دهد و غیرفعال کردن آن باعث می شود شماره هر فهرست در جلوی آن درج شود. در کادر tab leader می توانید یک leader برای فاصله بین فهرست و شماره آن انتخاب کنید. کادر فرمت شامل چندین قالب برای پیکربندی فهرست است. نکات کاربردی ورد
کادر show levels تعداد زیرعنوان هایی که در فهرست شرکت می کنند را تعیین می کند. یک فهرست می تواند تا ۹ زیرعنوان را داشته باشد. بعد از تنظیم های مورد نیاز روی دکمه ok کلیک کنید تا فهرست محتویات در محلی که تعیین کرده اید، درج شود.