آموزش ورد, دسته‌بندی نشده

نکات کاربردی ورد برای کسانی که دوست دارند متخصص باشند

همیشه کسانی هستند که دوست دارند بیشتر از دیگران  بدانند یا آگاهی داشته باشند، گویی تفریحشان با دیگران فرق میکند و تمام انگیزه شان یادگیری آن چیزیست که روزها و شب ها برایش بیدار میمانند.نکات کاربردی ورد یکی از این یادگیری هاست

۱- با فشار دادن كليدهاي Shift+Alt+D تاريخ روز درج مي شود.

۲- براي جابجا و عوض کردن جاي منوها در ورد از اين طريق عمل ميکنيم.
بر روي قسمتي از پنجره ورد کليک راست کرده و در انتها گزينهCustomize ، سربرگ Commands و در پايين گزينه Rearrange Commands را انتخاب کرده تا پنجره آن باز شود، سپس در بالاي اين پنجره سوئيچ Toolbar را انتخاب و از منوي کرکره اي روبروي آن گزينه Menu Bar را جستجو کرده و کليک مي کنيم. Move up و Move حالا تمام گزينه هاي منو نمايش داده مي شود و مي توان با دکمه هاي down مکان آنها را در نوار منوي بالاي ورد جابجا کرد.نکات کاربردی ورد

۳- در صورت اينكه برنامه ورد غلط املايي در سند پيدا كند شما مي توانيد با گرفتن كليدهاي
Alt + F7 ليست لغات ارائه شده در فرهنگ غلط ياب ورد باز شده و لغاتي جهت تصحيح ارائه مي كند.

اگر كليد F يعني كليدي كه با روشن و خاموش كردن آن كليدهاي عملكرد كليدهاي دو كاره عوض ميشود را بزنيد با فشار دادن دو كليد بالا عملكرد به اين صورت است كه متن را تا جايي كه تايپ شده بدون اينكه كليد Enter را زده با شيم آن را پاك مي كند، چه اينكه يك كلمه تايپ و اينتر زده باشيم و يا اينكه چند صفحه مدام تايپ و سپس كليد اينتر را زده باشيم.

۴- اگر شما لغت يا متني را تايپ كنيد و اندازه نوع خط يا فونت، رنگ و تغييرات ديگر در آن ايجاد نماييد و بخواهيد دوباره متن را به حالت اول يعني بدون تغييرات در آوريد،‌ بعد از انتخاب آن كليدهاي تركيبي Ctrl+Spacebar را فشار دهيد تا متن به حالت اول خود برگردد.

اين كار حتي بعد از ذخيره كردن و بستن برنامه ورد و رجوع به آن بعد از مدتي نيز امكان پذير است.

۵- براي اينكه خط جديدي را شروع كنيد بدون آنكه يك پاراگراف جديد بوجود آيد كليدهاي Shift + Enter را فشار دهيد.

۶- براي ديدن مترادفهاي يک لغت (البته بطور پيش فرض فقط زبان انگليسي است) با انتخاب لغت و فشردن کليدهاي Shift + F7 پنل Research در سمت راست برنامه باز شده و مي¬توانيد لغات مترادف مربوط به لغت انتخابي شما را نشان دهد.

۷- براي درج پاورقي و انتهانويسي كليدهاي Alt+Ctrl+F يا Alt+Ctrl+E را فشار دهيد.نکات کاربردی ورد

۸- براي درج Comment بر روي حرف، كلمه،‌ يا جمله (هاي) مورد نظر آنها را انتخاب و سپس كليدهاي Alt+Ctrl+M را فشار داده و Comment را مي نويسيم.

۹- براي برداشتن دكمه ها از Menu Bar، كليد Alt را نگه داشته و با ماوس دكمه دلخواه را به داخل پنجره سند بكشيد.
۱۰- براي اينکه متني را به حالت انديس بالا و يا انديس پايين ببريد، متن را انتخاب کنيد و کليدهاي Ctrl + Plus Sign‌ يا Ctrl + Equal Sign ( کنترل و علامت جمع يا مساوي در رديف بالا) را فشار دهيد.

۱۱- براي رفتن به اول سند كليدهاي Ctrl + Home و براي رفتن به آخر سند كليدهاي Ctrl + End را فشار دهيد.
۱۲- اگر بر روي كلمه Page در نوار وضعيت دو بار كليك نمائيد مي¬توانيد،‌ سربرگ Go to از پنجره Find and Replace را در اختيار داشته باشيد.

۱۳ – براي بزرگ و کوچک کردن فونت مي توانيم کلمه يا کلمه هاي مورد نظر را انتخاب کرده و سپس با کليدهاي[+ Ctrl فونت را بزرک کرده و با کليدهاي ]+Ctrl فونت را کوچک کنيد.

 

۱۴- در منوي۱ FORMAT/FONT/SUBSCRIP مي توانيم انديس پايين بذاريم

اغلب کساني که از نرم افزار word براي نوشتن مقالات و کتاب هاي خود استفاده مي کنند در پايان کار فهرست مطالب را به صورت دستي درج مي کنند. رضا جوالچي : تمام مقاله ها و کتاب هايي که براي انتشار به صورت رسمي يا غيررسمي آماده مي شوند، داراي فهرست مطالب هستند. يک فهرست شامل عنوان بخش ها، فصل ها و زيرعنوان ها است که شماره صفحه هاي ارجاع آنها در جلوي هر عنوان درج شده است.

اغلب کساني که از نرم افزار word براي نوشتن مقالات و کتاب هاي خود استفاده مي کنند در پايان کار فهرست مطالب را به صورت دستي درج مي کنند. درج کردن فهرست به صورت دستي اين اشکال را دارد که اگر به هر دليلي مثل تغيير اندازه قلم، تغيير محل فصل ها و… متون جابه جا شوند، فهرست مطالب به روز نشده و کاربر بايد مجدد اقدام به درج فهرست کند که اين کار وقت زيادي را از کاربر تلف مي کند مخصوصا اگر تعداد صفحه هاي مطلب تهيه شده زياد باشد.

يکي از قابليت هاي برنامه word ايجاد فهرست خودکار است. اين قابليت به نام tables of contents يا toc در word قرار داده شده است. word به راحتي مي تواند از عنوان هاي سند فهرست تهيه کرده و به همراه شماره صفحه در محلي که مي خواهيد، قرار دهد. اين فهرست هميشه قابل به روزرساني است. tables of contents مي تواند فهرست را بر اساس عنوان هاي يک سند ايجاد کند. اين نکته را در نظر داشته باشيد که word مي تواند تا ۹ عنوان و زيرعنوان را پشتيباني کند. نکات کاربردی ورد

پس ابتدا بايد عناوين و زيرعناوين سند را با استفاده از سبک ها heading 1 تا heading 9 قالب بندي کنيد.نکات کاربردی ورد

براي اين کار اشاره گر را در عنوان مورد نظر قرار داده و روي دکمه style در نوار ابزار قالب بندي کليک کنيد و بسته به سطح عنوان يکي از سبک هاي heading 1 تا heading 9 را انتخاب کنيد. نکات کاربردی ورد

بعد از عنوان بندي سند براي آنکه فهرست محتويات در اولين صفحه سند قرار گيرد بايد يک صفحه خالي در بالاي تمام صفحه ها ايجاد کنيد. براي اين حرکت به اولين صفحه سند رفته و با زدن کليد ctrl + enter يک صفحه خالي درج کنيد.

حالا به ابتداي صفحه خالي جديد برويد بعد از اين مرحله منوي insert را باز کرده و بعد از قرار دادن اشاره گر روي گزينه reference فرمان index and tables را انتخاب کنيد و در کادري که باز مي شود سربرگ tables of contents را فعال کنيد.نکات کاربردی ورد

اين کادر دو ناحيه preview دارد، بخش print preview پيش نمايش فهرست مطالب براي چاپ است و کادر web preview پيش نمايش فهرست مطالب براي صفحه هاي وب. فعال بودن گزينه show page numbers باعث درج شماره صفحه ها در فهرست مي شود. علامت داشتن گزينه right align page numbers شماره ها را در مقابل فهرست ها قرار مي دهد و غيرفعال کردن آن باعث مي شود شماره هر فهرست در جلوي آن درج شود. در کادر tab leader مي توانيد يک leader براي فاصله بين فهرست و شماره آن انتخاب کنيد. کادر فرمت شامل چندين قالب براي پيکربندي فهرست است. نکات کاربردی ورد

کادر show levels تعداد زيرعنوان هايي که در فهرست شرکت مي کنند را تعيين مي کند. يک فهرست مي تواند تا ۹ زيرعنوان را داشته باشد. بعد از تنظيم هاي مورد نياز روي دکمه ok کليک کنيد تا فهرست محتويات در محلي که تعيين کرده ايد، درج شود.

با در تراشه باشید.

مطالب مرتبط